söndag 22 november 2009

En bra mamma, hur då?

Inte lätt att veta hur man ska hantera dotterns dåliga humör.
När jag vaknade idag var dottern redan uppe och satt vid datorn.
Hon hade inte ätit frukost, för varför ska man göra det? Då kanske humöret kan stabilisera sig.
Det verkar inte som om hon förstår det, eller vill förstå det.
Vet inte hur jag ska göra.
Är det rätt att ignorera henne?
Är det rätt att vi bara sätter oss och äter frukost utan att ens notera att hon är vaken?
Ja, jag vet inte. Det verkar ju inte som om det är någon bra strategi som jag håller just nu iallafall. Allt jag gör verkar ju vara fel iallafall.
Nu ikväll när jag sa åt henne att ta tag i skolarbete så svarade hon inte mig.
Jag sa till igen....inget svar...
Då skriker jag för jag blir ju så frustrerad att hon inte förstår sitt eget bästa.
Hon flyger då ut i hallen och hämtar sin mattebok i rent vansinne, sätter sig vid datorn igen och förtsätter med det hon höll på med tidigare.
Jag säger då att hon kan sätta sig i köket med läxan.
Hon svarar att jag ska vara glad att hon ens gör någonting som har med skolan att göra.
Resultatet blir 7 minuters matteräkning sen kastas boken ut i väskan igen.
Håååå....jag blir tokig på henne.
Jag säger att hon måste räkna mer och frågar hur mycket hon ligger efter nu då.
Hon svarar att hon inte bryr sig om det hon ligger efter nu,
hon räknar ifrån de sidor som gäller nu.
Hur ska jag få henne att förstå hur viktigt det är med godkänt betyg???
En frustrerad rosa mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar