torsdag 19 november 2009

Tonårsdotter

Varför ska det vara så svårt att vara en bra mamma?
Det känns som att hur jag än vrider o vänder på mig så blir det fel.
Det sägs att man bara ska uppmuntra barn/ungdomar då de gör någonting bra
eller iallafall berömma dem då de gör det dom ska.
Hur lätt är det då?
Jag hinner ju inte vakna på morgonen...
Min dotter sätter igång musiken på mobilens högtalare på högsta volym typ klockan 06.00, väsnas och dunkar, kan inte gå ner för trappan utan att alla i huset vaknar och har ingen tanke på att andra kanske sover fortfarande.
När jag sedan vaknat och kommer ner i badrummet, då kan ingen missa att hon duschat eftersom vattnet fortfarande droppar, schampo- och balsamflaskorna ligger i badkaret utan att vara stängda och hela blandaren är insmetad i skum.
Varför ska man ställa i ordning efter sig?
Kanske för att jag inte ska slå en frivolt när jag ska i badkaret?
Jag vill ju inte vara sur och tycka att hon är slarvig hela tiden.
Jag vill vara en stolt mamma som ser att det jag lärt henne gett resultat.
Det är väl inte så svårt att bara ta rätt på sina saker efter sig.
Jag vill berömma henne!
Jag vill vara en stolt mamma!
Jag vill att hon får godkänt i alla ämnen i skolan.
Högre betyg är ju naturligtvis jätteroligt och jag blir superstolt, men jag tycker inte det är så kul om hon, som nu totalt struntar i vissa ämnen som fysik och matte.
Jag vet inte hur jag ska bli en bättre mamma?
Hoppas få hjälp av någon klok och erfaren.
En Rosa Mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar